Happy New Year!

4 januari 2015 - Kaprun, Oostenrijk

Of zoals ze dat hier zeggen: Frohes Neues! Dat mag toch officieel tot 6 januari? Ben ik nog net op tijd!

Volgens mij was ik de vorige keer ergens geëindigd net na sinterklaas, dus begin ik nu met Kerst. Zo’n anderhalve week voor Kerst had ik het kerstdiner van mijn werk, lekker op tijd. Hiervoor hadden we lootjes getrokken, je hoefde gelukkig alleen een cadeautje te kopen. Uiteraard had ik weer iemand die ik slechts 1 keer gezien had. Tja wat koop je dan voor zo iemand, want het moest leuk en grappig zijn. Uiteindelijk is het aftershave van Playboy geworden (de Super Playboy variant) met daarbij de woorden: “mijn eerste indruk toen ik je zag”. Ik vond het in ieder geval leuk en grappig.

De week voor de kerst zou eigenlijk mijn werkplek, de Lounge, open gaan. Alleen wegens gebrek aan sneeuw (je gelooft het niet) werd deze opening nog even uitgesteld. Dit zorgde ervoor dat ik de week voor Kerst 3 vrije dagen had. Op en top genieten dus! Eén van die dagen ben ik naar Salzburg geweest, onwijs mooie stad. Allemaal hele oude en smalle straatjes, die nu natuurlijk allemaal goed voorzien waren van kerstversiering. Ook de kerstmarkten waren erg leuk om overheen te wandelen. En aangezien Kaprun uit een kerk en 10 winkels bestaat, was het erg fijn om even in een echte stad te zijn.

En dan eindelijk was het moment daar, de week van Kerst. De week waarin het gigantisch druk zou worden. Nou ik kan je vertellen, ik wacht nog steeds op dat moment. Natuurlijk was het wel drukker en was er ook echt wel meer te doen, maar om nou te zeggen: top drukte. Nee dat viel erg mee. Of ik ben gewoon gewend aan drukte dat het me niet is opgevallen, dat kan natuurlijk ook.
Wat je wel merkt nu de toeristenstroom op gang is gekomen, is dat het dorp wat meer leeft. Ik ben niet meer de enige in de supermarkt.

24 december is het hier Kerst. 1ste en 2e Kerstdag is leuk, maar de 24e is heilig. Alle winkels gaan dan ook al om 13.00 uur dicht. Op deze Kerstavond ben ik met (bijna) alle skileraren wat gaan eten in de Dorpfkrug. Dat was geen groot succes. We hadden een reservering om 20.00 uur (best laat, dus iedereen was uitgehongerd) en we kregen ons eten pas om 21.45 uur. En om nou te zeggen dat het erg lekker was, ook dat viel tegen. Maar het was wel erg gezellig.

2e kerstdag was er een event genaamd: Pub Golf. In het kader van ‘nieuwe mensen leren kennen’, besloot ik hieraan deel te nemen. Voor dit spel (zo noem ik het maar even) had je wel een buddy nodig, mijn buddy werd Sacha. Het ging als volgt: als team kreeg je 2 rode vuilniszakken waar je een outfit van moest maken, vervolgens werd je voor de rest van de avond bij de voeten aan elkaar vast gebonden en ten slotte moest je in elke kroeg (7 in totaal) je drankje in zo min mogelijk slokken naar binnen gieten. Natuurlijk mocht je de drankjes niet zelf uitzoeken en kreeg je glazen vol ipv shotjes. Je kreeg een scorekaart, een ander team moest het aantal slokken tellen en vulde dat in op jouw kaart. Aan het einde van de avond was er dan een winnaar. Gewonnen heb ik natuurlijk niet, maar alle bierdrinkers kunnen trots op me zijn: een glas bier in 4 slokken!
Van al die drankjes moest je natuurlijk ook een keer naar de wc, dat was het lastigste van de hele avond want je zat wel aan elkaar vast (en eenmaal los was gediskwalificeerd). Ik zeg jullie 1 ding: het is gelukt, maar ik weet ook weer waarom ik ooit voor een waterdichte telefoon heb gekozen. Die besloot namelijk om tussen onze creatieve poses door nog even te gaan zwemmen.

27 december was bij mijn vertrek in Nederland al gemarkeerd in mijn agenda. Dan zouden mijn zus en m’n nichtje Anne-Sophie langs komen. Hier had ik natuurlijk super veel zin in na de feestdagen zonder familie te hebben doorgebracht. Helaas moest ik de dagen dat ze hier waren gewoon werken, maar ondanks dat was het heel erg gezellig!

31 december is er in Kaprun elk jaar een Fakkellauf. De skileraren van alle skischolen in Kaprun skiën dan van de Schaufelberg met een fakkel in hun hand (check het filmpje!). Daarna gaat elke skischool naar z’n eigen stamkroeg, bij ons is dat de Christl-Alm, en wordt er gedronken op kosten van de baas. Gratis Malibu, daar zeg ik geen nee tegen! Ook dit werd een mooie avond die werd afgesloten op de Salzburger Platz, het centrale plein (alhoewel, ze hebben hier maar 1 plein). Om 12 uur was zo ongeveer iedereen op dit plein te vinden en werd er gezamenlijk afgeteld. Het vuurwerk werd gewoon in de menigte afgestoken, niet aan de zijkant, nee gewoon midden op het plein. Hier kan alles.

En vandaag is het 4 januari 2015 en verbaas ik me nog steeds over sommige dingen hier. De kerkklokken bijvoorbeeld, die gaan wanneer ze zin hebben. En als ze gaan, dan kan het maar zo dat het 6 minuten over half 3 is. Ook geen tijd waarop je normaal een kerkklok zou verwachten.
Of het luchtalarm, dat gaat hier elke zaterdag om 12 uur. Daarna moet iedereen volgens mij naar de oorarts want dat alarm is echt loeihard.
En het feit dat je hier in meer dan de helft van de winkels niet kan pinnen. In Nederland kunnen we inmiddels met onze mobiele telefoon betalen, en hier hebben ze nog niet eens elke winkel voorzien van een pinapparaat. Ach, het heeft soms ook wel weer iets, die cultuur verschillen.

Bis Später!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Roxanne en Hannah:
    4 januari 2015
    Hahaha, niet meer de enige in de supermarkt!

Mooi verhaal heb je weer geschreven. Leuk dat je zus en nichtje er waren.

En gelukkig nieuwjaar natuurlijk!

X
  2. Kirsten:
    4 januari 2015
    Yoooohoeeee! Leuk om weer wat van je te horen, volgens mij heb je het best naar je zin daar!!!! Ben benieuwd naar je andere avonturen, keep me posted!! xxxx PS
  3. Ton:
    4 januari 2015
    Wat is dit weer een geweldig leuk verhaal Elise!
  4. Ton:
    4 januari 2015
    Wat is dit weer een geweldig leuk verhaal Elise!